Kalaöljy huoltaa kehoa ja mieltä

Liialliset ravintorasvat eivät tee elimistölle hyvää, mutta kuten tarvitsemme vitamiineja, myös tietyntyyppiset rasvahapot ovat välttämättömiä kropalle. Näitä elintärkeitä rasvahappoja löytyy muun muassa kalaöljystä.

kalaoljy-omega3Kalaöljyä (Piscis oleum) saadaan pääasiassa rasvaisten kalojen lihasta. Tämä öljy sisältää 10 – 30 % omega-3-sarjan rasvahappoja. Niistä tärkeimmät ovat eikosapentaeenihappo eli EPA ja dokosaheksaeenihappo eli DHA. Ihmiskeho ei itse pysty syntetisoimaan näitä rasvahappoja, joten elimistö tarvitsee niitä pieniä määriä päivittäisessä ravinnossa tai lisäravinteena. Kalaöljyn rasvahapot edistävät keuhkojen toimintaa, suojaavat nivelrustoja, ehkäisevät veritulppia, niveltulehduksia, kuukautiskipuja ja migreeniä, sekä alentavat korkeaa kolesterolia. Kalaöljyä voikin hyvällä syyllä kutsua ihmeseerumiksi, joka hoitaa niin kehoa kuin mieltä.

EPA ehkäisee masennusta

Kalaöljyn sisältämä EPA tuottaa aivoissa välittäjäaineita, serotoniinia ja dopamiinia. EPA onkin kalaöljyn noin 50 rasvahaposta ainoa antidepressiivinen ja antipsykoottinen aine. Tutkimusten mukaan EPAsta näyttää olevan merkittävää hyötyä esimerkiksi naisten keskivaikean persoonallisuushäiriön ja masennuksen hoidossa. Sen suotuisat vaikutukset aivotoimintaan ehkäisevät myös dementiaa ja muita aivotoiminnan häiriöitä.

Myös kalaöljyn sisältämä DHA on tärkeä rakenteellinen tekijä, varsinkin aivoissa, hermoissa, silmän verkkokalvossa ja eturauhasessa. Lisäksi DHA:sta syntyy yhdisteitä, jotka suojaavat elimistöämme. Rasvahappojen avulla pystytäänkin hoitamaan monia vanhenemiseen sekä elimistön rappeutumiseen liittyviä oireita. Kliiniset tutkimukset ovat osoittaneet kalaöljyn lieventävän esimerkiksi nivelreumatismin oireita ja vähentävän tulehduskipulääkkeiden tarvetta reuman hoidossa. Samoin kalaöljy helpottaa astman, atooppisen ihottuman ja psoriaksen hoitoa.

Kalaöljyä ruokavalioon

Elimistön rasvahappojen puutostila voi ilmetä monenlaisina oireina; ihon ärtyminen, akne, hiustenlähtö, kohonnut verenpaine, nivelvaivat ja vastustuskyvyn heikkeneminen saattavat olla merkkejä siitä, että elimistö huutaa lisää rasvahappoja. Rasvahappojen puute vaikuttaa haitallisesti myös sikiön kehitykseen sekä raskausaikaan yleisesti. Kalaöljy ehkäisee näitä puutosoireita ja parantaa elimistön omaa puolustusjärjestelmää. Ravitsemusasiantuntijat sekä lääkärit suosittelevatkin kasvi- ja kalaruokien suosimista ruokavaliossa – ja sitä vastoin tyydytettyjen eläinrasvojen vähentämistä. Ja kroppa kiittää; terveysvaikutusten lisäksi hiukset vahvistuvat ja iho hehkuu!
Kalaöljyn terveellisyys tuli tietoon 70-luvun lopulla, kun tanskalaiset tutkivat eskimoiden terveyttä. Tuolloin havaittiin, ettei heillä esiinny juuri lainkaan sydän- ja verisuonitauteja. Lisäksi eskimoilla on tavallista vähemmän kroonisia tulehdustauteja. Tutkijat löysivät yhteyden eskimoiden kalaisan ruokavalion ja terveyden välillä. Sen jälkeen kalaöljyn vaikutusmekanismeja on tutkittu runsaasti eri puolilla maailmaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *